Nu am o mare slabiciune pentru premii şi trofee, însă, ca orice om, simt
şi eu uneori nevoia să trag cu ochiul către acest sistem de ordonare,
fie a valorilor, fie a încasărilor şi cotelor. Evident preferatul meu
este Festivalul de la Cannes, justificat şi de faptul că, dacă privesc
lista premiaţilor, puţine dintre filme te dezamăgesc şi astăzi,
indiferent acum câtă vreme au fost premiate/făcute. OK, mă amuză si
Oscarul, am spus-o mai de multe de ce, şi trag cu coada ochiului la
Veneţia pentru că mi se pare simpatic, la fel de important ca si Ursul
berlinez. Evident că nu pot să merg pe neverificate pe mâna gustului
unui festival care premia acum aproape 20 de ani harababura de film
numită Hotel de lux - al lui Dan Piţa, pentru cine nu-şi mai aduce
aminte. (probabil a contat mult fabulosul decor şi faptul că tot ce avea
legatură cu Ceauşescu era încă fierbinte la ora aceea).
întors din vacanţă nu demult, nu am urmărit cum s-a reflectat în
presa neaoşă festivalul, aşa că s-ar putea să repet ce au spus şi alţii. De fapt eu nu am văzut nicaieri premiile semnalate, şi de-asta m-am apucat să scriu aici.
Nu ştiu nimic despre filmele respective, insă nu pot decât să
mă bucur pentru faptul că marele premiu a fost ”adjudecat” de Aleksander
Sokurov. Chiar dacă premiul acesta e nemeritat, filmele dinainte
justifică orice premiu ar lua de-acum încolo. Sokurov a devenit celebru
pentru magnifica magie de a realiza un film dintr-un singur cadru. O mai
făcuse şi Hitchcook înainte, dar la bătrînul maestru era totuşi cam teatru
filmat, iar acţiunea se petrecea într-un spaţiu destul de mic - un
apartament - şi nu cu mulţi actori (The Rope - Funia). Sokurov utilizează palatul muzeului
Ermitaj în care, ca intr-un un bal mascat de pe vremuri, se reconstruiesc poveşti, emotii şi istorie. Russian Ark - Arca rusească e un
film care nu trebuie ratat. Despre Faust, cel premiat acum, să apuc să-l
văd şi apoi, dacă-o fi să fie, o să-mi dau cu prerea.
şi mai vreau să remarc certificarea intrării în prima ligă a lui
Michael Fassbender. Un actor degeaba e bun, dacă nu are intuiţia de a
face un balans între colaborările cu regizori importanţi (de regulă
aceştia cu mici încasări) şi blockbustere (ca trebuie şi el să îşi
plătescă un credit la garsoieră şi să-l ştie lumea pe stradă). După
mine, prototipul perfect al acestui tip de actor este astăzi Jhonny
Deep, şi vine tare din urmă Brad Pitt, care a înţeles mai demult că
prima parte a carieriei, aia care l-a făcut cunoscut şi avut, nu o să
prindă nici matineele de cinematecă. Fassbender a practicat şi porcărele
ca Centurionul sau 300, blockbustere răsărite ca ultimul X-men, unde
este remarcabil, ştie şi să stea aproape de mari regizori: Tarantino, in
Inglorious Basterds, Cronenberg în A dangerous Method şi acum filmeaza
pentru Scott cel bătrân şi pentru Jim Jarmusch.
palamaresul întreg al festivalului:
Golden Lion for best film
Faust by Aleksander Sokurov (Russia)
Silver Lion for best director
Shangjun Cai for People Mountain People Sea (China)
Special jury prize
Terraferma by Emanuele Crialese (Italy)
Best first feature
Là-Bas by Guido Lombardi (Italy)
Best actress
Deanie Yip for A Simple Life (Hong Kong)
Best actor
Michael Fassbender for Shame
(Britain)
Emerging performer
Shota Sometani and Fumi Nikaido for Himizu (Japan)
Best screenplay
Alpis (Alps) by Yorgos Lanthimos (Greece)
Best cinematography
Robbie Ryan for Wuthering Heights, directed by Andrea Arnold (Britain)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu