premiile sunt:
Palmaresul Premiilor Uniunii Cineastilor pe anul 2010
Lungmetraj
Trofeul UCIN si Marele Premiu - "Morgen", de Marian Crisan
Regie - Calin Peter Netzer pentru "Medalia de onoare"
Imagine - Tudor Mircea pentru "Morgen"
Scenariu - Tudor Voican pentru "Medalia de onoare"
Rol principal feminin - Camelia Zorlescu ("Medalia de onoare")
Rol principal masculin - Victor Rebengiuc ("Medalia de onoare")
Rol secundar feminin - Ileana Cernat ("Felicia, inainte de toate")
Scenografie - Alexandra Ungureanu pentru "Medalia de onoare" si "Morgen"
Montaj - Catalin F. Cristutiu pentru "Medalia de onoare" si "Eu cand vreau sa fluier, fluier"
Opera Prima - "Eu cand vreau sa fluier, fluier" de Florin Serban
Premiu Special - George Pistereanu pentru "Eu cand vreau sa fluier, fluier"
Cel mai bun documentar lungmetraj - "Kapitalism - reteta noastra secreta"
Film experimental - "Websitestory" de Dan Chisu
Carte de cinema - "Determinari estetice ale imaginii de film" de Mircea Bunescu
Mentiuni: - Diana Gusca pentru "Websitestory"
- Gheorghe Dinu pentru "Padurea corbilor"
- Constantin Florescu pentru "Nunta in Basarabia"
Juriu lungmetraj: Irina Margareta Nistor
Carmen Galin
Eva Sirbu
Melania Oproiu
Stefan Antonescu
Stere Gulea
Petre Margineanu
Viorel Sergovici
Stefan Velniciuc
Scurtmetraj
Premiu Special - "Nu uitati lumea uitata - Oamenii Deltei" de Elena Dinu
Film documentar de scurtmetraj - "Cornelia Pillat - Portret de familie" de Roxana Chirita
Film TV - "Olareasa de la Vama Sarii" de Tudor Chirila
Imagine - Mugur Nedelescu pentru "Poezia visului"
Montaj - Sebastian Chelu pentru "Cornelia Pillat - Portret de familie" ai "A demasca, demascare"
Premiu scurtmetraj fictiune - "Colivia" de Adrian Sitaru
Interpretare masculina - Adrian Titieni pentru "Colivia" si "Lord" de Adrian Sitaru
Interpretare feminina - Ozana Oancea pentru "Captivi de Craciun" de Iulia Rugina
Animatie - Ion Octavian Frecea pentru "Fresca - Blestemul lui Dragulea"
Juriu: Laurentiu Damian
Dana Duma
Monica Ghiuta
Ioana Popescu
Alexei Gubenco
Calin Stanculescu
Ilie Valentin
Pe scurt, o bătalie între două filme, terminată la egalitate, însă care nu a mai permis să se vadă in planul doi nimic, sau aproape nimic. Plus nişte reverenţe filmului care ne-a adus un mare premiu pe afară, precum şi unuia care a reuşit să facă facă din nimic, fară nimic (adică fără actori , cu două-trei exceptii , fără scenariu, fără imagine, fără scenografie) un lung metraj.
Prima nedumerire. Cine este fericitul câştigător al premiului pentru rol secundar masculin? Sau anul acesta nu s-a acordat, că nu au fost destule filme (erau vremuri când pe premiile astea se bateau 3,4 filme :) )? sau s-a pierdut la copy+paste? La ei, nu la mine. Şi nici la alţii n-am văzut, că eu am tot căutat pe Zeul google să găsesc lista completă, şi numai la ei am găsit momentan ştirea.
A doua: unde este Mirela Oprişor, pentru rolul din Marţi după Crăciun? Nu vorbesc de filmul în sine, care nu reuşeste să prindă nimic, şi o fac şi pentru că am o restanţă, nu am apucat să vad Medalia de onoare. Însă legat de rolul principal feminin, mi-e tare greu să cred că cineva poate să bată performanţa Mirelei, care prin prestaţia ei ţine un film în picioare şi ceea ce pare a fi un film mediocru (până la un moment dat al desfăşurării acţiunii) este după mine filmul anului trecut. M-aş bucura să revin cu o mea culpa după ce vad şi filmul lui Calin Peter Netzer, dar mi-e greu să cred.
Juma de nedumerire: mi-a placut tare mult Morgen-ul lui Crişan, însă îi reproşez nişte scapări. Şi sunt cel puţin alte două filme anul trecut care nu au scăpari - cel puţin la fel de mari. Însă aerul proaspăt al lui Morgen, puterea de a transforma o poveste românească într-un film caruia nu i-ai ghici geografia daca nu ai fi de pe continentul acesta şi nu prea ai deschis cartea pe la şcoală, sunt argumente serioase pentru acest film. Din punctul meu de vedere sunt cel puţin trei (dacă nu patru) filme româneşti realizate anul trecut între care numai subiectivitatea poate stabili ierarhii, iar Morgen se numără printre ele. De fapt, şi aici acord o circumstanţă atenuantă juriului, anul trecut a fost un an absolut excepţional pentru filmele autohtone. După mine cel mai bun an al cinematografiei din epoca post-ceauşescu. Nu neaparat prin performanţe individuale (au fost filme mult mai mari în anii anteriori), cât prin faptul ca au fost multe premiere şi toate filme solide, mai mult sau mai puţin cu succes de public, însă filme care se vor vedea cu placere (şi se va mai vorbi despre ele) mulţi ani de acum încolo.
Ar mai fi ceva nedumeriri mici, micuţe, dar care poate sunt răutăţi, nu nedumeriri.
Însă nu pot să trec peste filmul de două ori aflat pe lista câştigătorilor, fenomenalul, marele, de nepovestitul Websitestory. Departe de mine de a fi un purist, îl admir pe Dan Chişu pentru noşalanţa cu care a facut un film. Cum s-a zbatut el pentru bani, cât a muncit la film. Chiar ştiu foarte bine ce greu este sa ajungi să termini şi proiectezi un film, indiferent cât de reuşit este. Şi faptul că sunt oameni care se zbat şi reuşesc, jos pălaria. Şi mi-a plăcut şi că a incercat să facă un film proaspăt, modern, cu poveşti urbane, cu intriga trtepidantă, cu probleme şi personaje de pe strada şi din viaţa de astăzi a Bucureştiului. Că nu i-a ieşit, asta e, nu o fi primul care a făcut (cu banii statului) un film prost. El măcar are bunul simţ să nu spună că a vrut să facă artă şi că noi nu-l înţelegem. Totuşi, mi-e tare greu să inţeleg cum a reuşit să triumfe şi să-şi pună în palmares un premiu?
Singurul lucru pe care il admir la juriu în această chestiune este imaginaţia, originalitatea şi spontaneitatea de a inventa aceasta categorie: film experimental. huhahahu, tare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu